Projekty dofinansowane przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji i Nauki |
Nazwa Działania | Krótki Opis Działania | Wartość zadania |
Polska dawniej i dziś – pogłębiamy historię kraju ojczystego | Projekt „Polska dawniej i dziś – pogłębiamy historię kraju ojczystego” ma na celu przybliżenie uczniom Sekcji Polskiej w Liceum Montaigne żywej historii Polski, obejmującej okres od początków państwa polskiego aż po współczesność. W ramach nowego przedmiotu „Wiedza o świecie” uczniowie nie tylko gromadzą materiały naukowe, ale także nawiążą kontakty z partnerami z Polski, co jest niezwykle istotne dla ich przyszłości edukacyjnej. Kluczowym elementem projektu jest wyjazd pedagogiczny, w którym wezmą udział wszyscy maturzyści. Celem tej podróży jest odwiedzenie najważniejszych miejsc związanych z historią i kulturą Polski, takich jak Poznań, Gniezno, Biskupin, Warszawa, Malbork i Gdańsk. Dla większości uczniów, pochodzących głównie z południowo-wschodniej części Polski, będzie to pierwsza okazja do poznania tych regionów. Samodzielnie prawdopodobnie nigdy nie wybraliby się w taką podróż, dlatego ten wyjazd ma dla nich ogromne znaczenie.
Podczas tej wyjątkowej podróży uczniowie odwiedzą kluczowe zabytki i muzea, m.in. Drzwi Gnieźnieńskie, katedry w Gnieźnie i Poznaniu, skansen w Biskupinie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum w Wilanowie, Muzeum Chopina, Muzeum Polin, Cmentarz Powązkowski, Muzeum Miasta Warszawy, Muzeum w Malborku oraz Muzeum Solidarności i Muzeum Bursztynu w Gdańsku. Ważnym aspektem projektu jest spotkanie z młodzieżą polonijną w Polsce, które umożliwi uczniom integrację i wymianę doświadczeń z rówieśnikami. Wizyta w warszawskim liceum, lekcje muzealne, a także prelekcje w siedzibie IPN oraz interaktywna lekcja w poznańskim muzeum szyfrów Enigma wzbogacą ich wiedzę i umiejętności. Uczestnictwo w spektaklach teatralnych umożliwi im kontakt z wysokiej rangi sztuką sceniczną. Projekt ma na celu nie tylko poszerzenie wiedzy historycznej i kulturowej, ale także przygotowanie uczniów do matury, którą zdają w języku polskim. Wizyta w Polsce pozwoli im na praktyczne zastosowanie języka polskiego oraz zdobycie nowych umiejętności językowych. Może to również zainspirować uczniów do podjęcia studiów w Polsce, co jest coraz częstszym wyborem wśród młodzieży polonijnej. Pobyt w kraju rodzinnym, kontakt z żywą polszczyzną, pogłębienie wiedzy o historii oraz zobaczenie na własne oczy miejsc i zabytków to korzyści, które uczniowie wyniosą z tego projektu. Spotkanie z młodzieżą polonijną w Polsce będzie dla nich bezcennym doświadczeniem, które wzbogaci ich zarówno na poziomie edukacyjnym, jak i osobistym. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Kolonie dla dzieci i młodzieży szkolnej – W oczekiwaniu na Babiogórską jesień | Zaplanowane w ramach oferty pn. Kolonie dla dzieci i młodzieży szkolnej – W oczekiwaniu na Babiogórską jesień przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących na Litwie. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działanie obejmuje organizację tygodniowego wyjazdu do Polski dla dzieci z Gimnazjum w Niemenczynie.
Projekt “Kolonie dla dzieci i młodzieży szkolnej – W oczekiwaniu na Babiogórską jesień” ma na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego uczniów Gimnazjum im. Konstantego Parczewskiego w Niemenczynie poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków, kultury i historii. Wyprawa ma również na celu oddanie hołdu wielkim Polakom, którzy swoją działalnością i życiem służyli Ojczyźnie, stanowiąc wzór patriotyzmu dla młodych pokoleń. Projekt zakłada wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej oraz kształtowanie więzi uczniów z „Macierzą”, a także zwiększenie ich samodzielności i aktywności życiowej. Dodatkowo, wyjazd jest formą podziękowania za dobre wyniki w nauce oraz wybitne osiągnięcia w działalności pozalekcyjnej, a także motywacją do dalszego odkrywania Polski i jej dziedzictwa kulturowego. W ramach projektu, 45 uczniów, nauczycieli i wychowawców weźmie udział w wyprawie edukacyjnej do Polski, podczas której odwiedzą Zawoję, Zakopane, Wadowice oraz Kraków. W Zawoi, malowniczo położonej u stóp Babiej Góry, uczniowie będą mieli okazję poznać piękno i bogactwo przyrody, a także tradycje góralskie. Następnie udadzą się do Zakopanego, najwyżej położonego miasta w Polsce, gdzie zgłębią kulturę i tradycje tatrzańskich górali. Kolejnym punktem wycieczki będą Wadowice, miejsce urodzenia św. Jana Pawła II, gdzie uczniowie poznają życie i dziedzictwo tego wybitnego Polaka. W Krakowie, dawnej stolicy Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uczestnicy wyprawy zwiedzą m.in. Katedrę Wawelską, oddając hołd Adamowi Mickiewiczowi, Juliuszowi Słowackiemu oraz Józefowi Piłsudskiemu przy ich grobach. Uczniowie odwiedzą również Bazylikę Św. Michała Archanioła oraz Kryptę Twórców Kultury Polskiej, gdzie spoczywają takie postacie jak Jan Długosz, Adam Asnyk, Stanisław Wyspiański czy Czesław Miłosz. Efektem wyprawy będzie pogłębienie wiedzy uczestników na temat historycznej i kulturowej spuścizny Polski. Po powrocie uczniowie przygotują multimedialne prezentacje oraz film dokumentujący pobyt w Polsce, które zostaną zaprezentowane społeczności szkolnej. Dodatkowo, relacja z wycieczki zostanie opublikowana na portalach internetowych oraz w prasie polskiej na Litwie. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Wycieczka Edukacyjna po Mołdawii “Polskie Ścieżki” | Wyprawa obejmuje pięciodniową podróż po Mołdawii, podczas której 20 uczestników w wieku od 8 do 18 lat, wyłonionych spośród najuboższych polskich rodzin, odwiedzi kluczowe miejsca związane z polską historią i kulturą. Dzieci będą pod opieką trzech doświadczonych opiekunów: pedagoga, psychologa oraz pielęgniarki, a także wolontariuszy, w tym lekarza pediatry, historyka-przewodnika i pedagoga szkolnego.
Program wycieczki został starannie opracowany, aby dostarczyć uczestnikom wartościowych doświadczeń edukacyjnych. Planowane atrakcje obejmują wizytę w polskiej bibliotece im. Adama Mickiewicza w Kiszyniowie, gdzie znajduje się również rzeźba polskiego wieszcza, odwiedziny w Narodowym Muzeum Historycznym w Kiszyniowie, gdzie zgromadzone są cenne pamiątki związane z polsko-mołdawskimi relacjami, a także spacer po mieście Nisporeni, gdzie polscy artyści stworzyli mural nawiązujący do lokalnych tradycji i historii. Kolejnymi przystankami będą Stary Orhei, gdzie uczestnicy poznają pozostałości średniowiecznego zespołu monastycznego, oraz zabytkowa twierdza w Sorokach, która ma szczególne znaczenie w polskiej historii. Uczestnicy odwiedzą również pomnik Stanisława Żółkiewskiego w Berezowce, miejsce o dużym znaczeniu historycznym, oraz wieś Styrcza, największą polską osadę w Mołdawii, gdzie zwiedzą lokalne muzeum etnograficzne. Ważnym elementem wycieczki będą także spotkania z przedstawicielami polonijnych stowarzyszeń w Sorokach, Bielcach i Kiszyniowie, które umożliwią wymianę doświadczeń i nawiązanie bliższych relacji. Na zakończenie wycieczki uczestnicy odwiedzą Raszków, gdzie znajduje się Kościół Św. Kajetana oraz cmentarz polski, a także Jahorlik, gdzie znajduje się tablica upamiętniająca granicę Rzeczypospolitej Obojga Narodów z XVII wieku. Rezultaty projektu obejmują lepsze zrozumienie polskiej historii, kultury i tradycji, co przyczyni się do silniejszego poczucia tożsamości narodowej wśród młodzieży polskiego pochodzenia w Mołdawii. Wycieczka ma również na celu zwiększenie integracji polonijnej oraz promowanie pozytywnego wizerunku Polski jako kraju o bogatej historii i kulturze. Długofalowym celem jest zachęcenie młodzieży do kontynuowania edukacji w Polsce, co może otworzyć przed nimi nowe perspektywy rozwojowe. Projekt wzmacnia także prestiż Towarzystwa Polskiej Kultury „Jasna Góra” i polskiej diaspory w Mołdawii, przyczyniając się do podtrzymywania polskiej kultury i tradycji za granicą. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Polski Kalejdoskop – Półkolonie w Thetford | Polski Kalejdoskop – Półkolonie w Thetford to kompleksowy projekt edukacyjno-kulturalny skierowany do dzieci polonijnych oraz z rodzin mieszanych, zamieszkujących wschodnią Anglię, w szczególności Thetford. Projekt odpowiada na potrzebę wsparcia polskich rodzin, które często należą do najniżej zarabiającej klasy robotniczej i borykają się z wyzwaniami związanymi z integracją społeczną oraz zachowaniem polskiej tożsamości kulturowej. Wielu rodziców pracuje na zmiany, co sprawia, że opieka nad dziećmi w czasie wolnym od zajęć szkolnych jest szczególnie trudna. Półkolonie mają na celu nie tylko zapełnienie tego czasu wartościowymi zajęciami, ale także wzmocnienie więzi dzieci z językiem i kulturą polską.
Głównym celem projektu jest promocja i nauczanie języka polskiego, zarówno jako ojczystego, jak i obcego. Stworzone zostanie środowisko sprzyjające aktywnej nauce języka polskiego poprzez różnorodne metody dydaktyczne, takie jak gry słowne, zabawy językowe, lektury oraz ćwiczenia praktyczne. Dzięki temu dzieci będą mogły rozwijać swoje umiejętności w zakresie mówienia, czytania, słuchania i pisania po polsku. Ważnym aspektem półkolonii jest także kultywowanie polskiej tradycji i wartości. Zajęcia artystyczne, muzyczne i teatralne, które są integralną częścią programu, umożliwią uczestnikom głębsze zrozumienie i docenienie polskiego dziedzictwa kulturowego. Półkolonie promują także integrację społeczną poprzez gry i zajęcia integracyjne, które rozwijają wzajemne zrozumienie, akceptację i współpracę między dziećmi różnych narodowości. To szczególnie ważne w wielokulturowym środowisku wschodniej Anglii, gdzie projekt przyczynia się do budowania otwartości i tolerancji. Kolejnym celem projektu jest rozwój osobisty uczestników, który wspierany jest przez aktywności grupowe i projekty rozwijające umiejętności komunikacyjne, współpracę oraz rozwiązywanie problemów. Program półkolonii został zaprojektowany tak, aby nie tylko bawił, ale również uczył, rozwijając kompetencje interpersonalne dzieci. Dzięki warsztatom artystycznym, muzycznym i teatralnym uczestnicy będą mieli okazję odkrywać i rozwijać swoje talenty oraz kreatywność. Zajęcia te zachęcają dzieci do twórczego wyrażania siebie i rozwijania umiejętności artystycznych w przyjaznym środowisku. Ważnym elementem projektu jest również wsparcie dla rodziców, które obejmuje współpracę w zakresie edukacji językowej i kulturalnej. Rodzice otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki, które pomogą kontynuować naukę języka polskiego oraz pogłębiać zainteresowanie polską kulturą w domu. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Jesienne Skarby Niepodległej Polski – edukacyjna podróż dla dzieci | Projekt skierowany jest do 17 dzieci polskiego pochodzenia z Ukrainy oraz dwóch dorosłych opiekunów. Głównym miejscem realizacji projektu będzie Pułtusk, malownicze miasto o bogatej historii i kulturze. Program projektu obejmuje różnorodne działania edukacyjne i kulturalne, mające na celu wszechstronny rozwój uczestników. Kluczowymi elementami będą warsztaty językowe, wycieczki kulturalno-historyczne oraz zajęcia integracyjne. Podczas warsztatów językowych, prowadzonych przez wykwalifikowanych pedagogów, dzieci będą miały okazję pogłębić znajomość języka polskiego. Zajęcia te pozwolą im na poprawę umiejętności komunikacyjnych oraz lepsze zrozumienie złożoności języka polskiego. Wycieczki kulturalno-historyczne będą obejmować zwiedzanie kluczowych miejsc związanych z polską historią i kulturą, takich jak Warszawa, gdzie uczestnicy odwiedzą m.in. Stare Miasto i Zamek Królewski, Opinogóra z Muzeum Romantyzmu, Sochaczew, Toruń oraz Olsztyn. Zwiedzanie tych miejsc z przewodnikiem pozwoli dzieciom lepiej zrozumieć polską historię i dziedzictwo narodowe. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Spotkanie kulturalno-edukacyjne uczniów z Łotwy i Polski | Pierwszego dnia po przyjeździe uczniów zaplanowane są gry i zabawy integracyjne, które mają pomóc młodzieży w przełamaniu lodów i nawiązaniu pierwszych kontaktów. Wieczorem uczestnicy będą mieli okazję obejrzeć film z polskiej kinematografii, co pozwoli im lepiej poznać polską kulturę oraz doskonalić umiejętności językowe. Kolejne dni obozu wypełnią wspólne zajęcia taneczne, w trakcie których uczniowie będą uczyć się tańca z flagami oraz poznawać tańce łotewskie. Planowane są także warsztaty, które pozwolą młodzieży na wymianę doświadczeń związanych z obchodami świąt narodowych w ich krajach. Uczniowie będą pracować w grupach, wykorzystując nieformalne metody nauki, takie jak gry orientacyjno-integracyjne, które sprzyjają budowaniu więzi i wzmacnianiu współpracy. Szczególny nacisk położony zostanie na elementy patriotyczne, związane z nadchodzącymi świętami narodowymi. Młodzież podzieli się swoim doświadczeniem, jak te święta są obchodzone w ich szkołach, a wspólnie wypracowane choreografie taneczne zostaną zaprezentowane na akademiach z okazji świąt niepodległościowych w ich placówkach. Dzień trzeci przewiduje intensywne warsztaty taneczne zarówno w stylu polskim, jak i łotewskim, oraz dalsze zajęcia w grupach, gdzie uczniowie będą mieli okazję do rozwijania swoich umiejętności artystycznych i poznawczych. Zajęcia zakończą się wspólnym ogniskiem, co sprzyja nieformalnej integracji i budowaniu przyjacielskich relacji. Czwarty dzień poświęcony będzie warsztatom w szkole oraz turniejom sportowym, które nie tylko rozwijają sprawność fizyczną, ale także wzmacniają ducha rywalizacji i współpracy. Wieczorem zaplanowana jest dyskoteka z muzyką polską i łotewską, co stanowić będzie kolejną okazję do integracji poprzez wspólną zabawę. Piątego dnia nastąpi podsumowanie projektu, a pożegnanie uczniów z Łotwy zakończy ten bogaty w doświadczenia obóz. Całe przedsięwzięcie ma na celu zacieśnienie więzi między uczniami z Polski i Łotwy. Rezultaty projektu będą wielowymiarowe. Uczniowie nawiążą nowe znajomości i utrwalą te już istniejące, co wzmocni ich poczucie przynależności do polskiej wspólnoty. Wspólne spotkanie i aktywność wzmocnią świadomość ciągłości polskich tradycji i kultury, a także przyczynią się do kultywowania i promowania języka polskiego. Zajęcia sportowe i taneczne sprzyjać będą nie tylko rozwojowi fizycznemu, ale także wspomogą proces integracji między młodzieżą z różnych krajów. Dzięki temu projektowi, uczniowie z Łotwy i Polski nie tylko wzbogacą swoją wiedzę o kulturze i historii, ale także zbudują trwałe więzi, które mogą zaowocować w przyszłości. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Wielcy Polacy i Olimpijskie Szlaki: Śladami Marii Skłodowskiej-Curie | W ramach projektu planowany jest intensywny wyjazd edukacyjny do Warszawy. Program obejmuje zwiedzanie kluczowych miejsc związanych z wielkimi Polakami oraz osiągnięciami sportowymi. Uczestnicy odwiedzą miejsca związane z Marią Skłodowską-Curie, takie jak Dom Marii Skłodowskiej-Curie, Muzeum MSC, mural poświęcony naukowczyni oraz pomnik na Skarpie Wiślanej. Zwiedzą również Instytut Radowy, zbudowany na wzór paryskiego Instytutu du Radium. Kolejnym ważnym punktem programu będzie zwiedzanie budynków związanych z Mikołajem Kopernikiem oraz Centrum Nauki Kopernik.
W części dotyczącej olimpijczyków, uczestnicy odwiedzą Muzeum Sportu i Turystyki, gdzie będą mogli zapoznać się z ekspozycją “Dzieje sportu polskiego i olimpizmu”. W ramach tej części projektu przewidziane jest także zwiedzanie miejsc związanych z Haliną Konopacką i Januszem Kusocińskim, takich jak ich miejsca zamieszkania, szkoły, Fort Czerniaków, cmentarz Bródnowski oraz miejsca pamięci sportowców i działaczy społecznych. Wyjazd obejmuje także wizytę w Palmiry i Kampinoskim Parku Narodowym, gdzie uczestnicy zwiedzą cmentarz-mauzoleum oraz Muzeum Miejsce Pamięci Palmiry, upamiętniające egzekucje inteligencji polskiej i olimpijczyków. Projekt skierowany jest do dzieci i młodzieży w wieku 10-16 lat mieszkających w Ukrainie, które pragną bliżej poznać polski język, kulturę i historię. Uczestnicy na co dzień zmagają się z realiami wojny oraz codziennymi alarmami bombowymi. Dzięki udziałowi w projekcie będą mieli okazję praktycznie zastosować wiedzę o polskiej kulturze i historii, budować świadomość tożsamości narodowej oraz rozwijać umiejętności językowe. Wyjazd umożliwi odkrywanie nowych miejsc, wzmacnianie więzi z dziedzictwem kulturowym Polski oraz zapewni wsparcie i inspirację w trudnych czasach. Projekt zapewnia bezpieczne warunki pobytu w hotelach o wysokim standardzie oraz starannie zaplanowane aktywności, które gwarantują efektywne i komfortowe doświadczenie dla uczestników. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Mazury Bez Ekranów: Odkrywanie Natury i Budowanie Więzi – wycieczka do Polski | Mazury Bez Ekranów: Odkrywanie Natury i Budowanie Więzi to trzydniowy wyjazd edukacyjno-integracyjny dla dzieci w wieku 11-15 lat, którego celem jest połączenie aktywnej integracji, edukacji historycznej oraz poznawania bogactwa przyrodniczego regionu Warmii i Mazur. Projekt ma na celu rozwijanie umiejętności pracy w grupie, promowanie aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu oraz wzbudzenie zainteresowania kulturą, historią i przyrodą Polski.
Pierwszy dzień wyjazdu poświęcony będzie na integrację uczestników poprzez gry i zabawy zespołowe oraz warsztaty kreatywne, zakończone ogniskiem integracyjnym. Drugi dzień to zwiedzanie historyczne, w tym zamek w Lidzbarku Warmińskim oraz skansen w Olsztynku, zakończone tematyczną grą terenową. Trzeci dzień to przyroda Warmii i Mazur, w tym wycieczka do Mazurskiego Parku Krajobrazowego, rejs po jeziorze oraz warsztaty ekologiczne. Grupę docelową stanowi 40-45 dzieci mieszkających na Ukrainie, które chcą bliżej poznać polski język, kulturę i historię, a także oderwać się od trudnej rzeczywistości, w której na co dzień żyją. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Jesienne Sportowe Integracje w Komracie: Przygoda i Edukacja | Projekt “Jesienne Sportowe Integracje w Komracie: Przygoda i Edukacja” ma na celu integrację dzieci ze Stowarzyszenia Polaków Gagauzji, poprzez poznanie kraju przodków i pożyteczne spędzenie wolnego czasu. Projekt będzie realizowany w Komracie podczas ferii jesiennych i skierowany jest do dzieci z polskich rodzin z Mołdawii w wieku od 12 do 18 lat. Uczestnicy, w liczbie 20 osób, będą brali udział w zorganizowanych zajęciach, które mają na celu ograniczenie korzystania z telefonów i komputerów, na rzecz aktywności fizycznej i poprawy kondycji oraz zdrowia.
Program projektu obejmuje 7 dni pełnych różnorodnych działań. Dzieci wezmą udział w Dniu Sportu, zawodach w warcaby, wyjeździe do stadniny koni w Czadyr Lunga, gdzie poznają jedyną hodowlę kłusaków orłowskich w Mołdawii, a także w wyjeździe na kryty basen oraz do historycznych miejsc, takich jak twierdza Banderach i kompleks historyczno-archeologiczny Stary Orgiejów (Orheiul Vechi). Ponadto, zaplanowano Dzień Tańca Polskiego, w ramach którego odbędą się zajęcia taneczne oraz różnorodne zawody sportowe. Projekt zapewnia bezpieczny i efektywny pobyt, organizując zajęcia sportowe, które promują zdrowie fizyczne oraz rozwój umiejętności społecznych. Kwalifikowana kadra oraz przemyślany program gwarantują wysoką jakość zajęć, co przekłada się na rozwój uczestników i ich zainteresowanie polską kulturą. Integracyjne elementy programu, takie jak zawody sportowe i taneczne, sprzyjają budowaniu relacji między uczestnikami, co jest kluczowe dla ich rozwoju społecznego i przyszłej współpracy. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Organizacja kolonii dla dzieci i młodzieży z polskich rodzin na Łotwie – dofinansowanie | Projekt „Organizacja kolonii dla dzieci i młodzieży z polskich rodzin na Łotwie” ma na celu zorganizowanie kolonii letnich dla dzieci i młodzieży pochodzenia polskiego, mieszkających na Łotwie i uczęszczających do polskich szkół. Kolonie odbędą się w Puławachi będą okazją do głębszego poznania polskiej kultury, historii oraz języka. W projekcie weźmie udział około 50 uczestników, dla których przygotowano program wspierający rozwój świadomości narodowej, umiejętności językowych oraz integrację społeczną.
Kolonie organizowane są przez Fundację PPnW, przy wsparciu Stowarzyszenia „Dla Folkloru”. Organizacja ta od lat promuje polską tradycję i kulturę, organizując wydarzenia edukacyjne i artystyczne, zarówno w Polsce, jak i za granicą. W ramach kolonii, Fundacja nawiązała współpracę z lokalnymi instytucjami, takimi jak Puławski Klub Twórców Ludowych oraz Puławskie Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej, które poprowadzą warsztaty i zajęcia sportowe. Program kolonii, trwającej 10 dni, został starannie zaplanowany, aby dostarczyć uczestnikom niezapomnianych wrażeń oraz możliwości rozwoju osobistego. W trakcie pobytu przewidziano warsztaty artystyczne z rękodzieła, prowadzone przez lokalnych twórców ludowych, oraz zajęcia sportowe i gry zespołowe organizowane przez Puławskie Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej. Uczestnicy będą mieli także okazję zwiedzić najważniejsze miejsca w regionie, takie jak Kazimierz Dolny, Lublin, Nałęczów, a także Warszawę, gdzie odwiedzą Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Łazienki Królewskie. Każdego dnia uczestnikom zapewniono pełne wyżywienie, a podczas wycieczek otrzymali pakiety żywieniowe. Program kolonii dostosowany został do potrzeb młodzieży w wieku gimnazjalnym, z naciskiem na integrację, rozwój umiejętności społecznych i wzmacnianie tożsamości narodowej. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Ferie z LEKTOREM – Kolonie językowe dla dzieci i młodzieży z polskich rodzin z Łotwy | W 2024 roku Fundacja planuje zorganizować kolonie językowe w malowniczym Augustowie, zlokalizowanym w Polsce, nad jeziorem Serwy. W kolonii wezmą udział dzieci w wieku 14-15 lat z polskich rodzin mieszkających na Łotwie, które na co dzień uczęszczają do polskich szkół w Rydze, Rezekne i Dyneburgu. Współpraca ze szkołami polegać będzie na przeprowadzeniu naboru wśród uczniów, z uwzględnieniem testu poziomującego znajomość języka polskiego, co pozwoli na dobranie odpowiednich uczestników do projektu.
Ośrodek wypoczynkowy, który został wybrany na miejsce realizacji projektu, to hotel Albatros w Augustowie, znany z wysokiego standardu i doskonałych warunków dla organizacji zajęć edukacyjnych. Położony na zalesionym terenie bezpośrednio nad jeziorem, hotel oferuje komfortowe pokoje 3-4 osobowe z łazienkami, pełne wyżywienie oraz szeroką gamę udogodnień, w tym sale dydaktyczne, boiska sportowe, sale konferencyjne i miejsce na ognisko. Ośrodek ten zapewnia idealne warunki zarówno do nauki, jak i wypoczynku, co sprzyja realizacji założonych celów projektu. Program kolonii został starannie zaplanowany, aby zapewnić uczestnikom kompleksowe doświadczenia edukacyjne i kulturalne. Obejmuje on intensywne lekcje języka polskiego, prowadzone przez wykwalifikowanych lektorów, a także warsztaty związane z polską kulturą, historią i geografią. Dzieci będą miały możliwość uczestniczenia w zajęciach językowo-teatralnych, warsztatach plastycznych oraz wieczorach tematycznych poświęconych znanym postaciom i wydarzeniom z polskiej historii. Istotnym elementem programu będą także wycieczki po okolicy, które pozwolą uczestnikom na bliższe poznanie piękna polskiej przyrody oraz zwiedzanie zabytków i miejsc związanych z polskim dziedzictwem. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
“Rzeczpospolita Niepodległa – ponad 100 lat” – obóz edukacyjno-wypoczynkowy dla dzieci i młodzieży z Ukrainy | Projekt „Rzeczpospolita Niepodległa – ponad 100 lat” to oboz edukacyjno-wypoczynkowy skierowany do dzieci i młodzieży z Ukrainy, w wieku od 6 do 18 lat, pochodzących z rodzin polskich i polskiego pochodzenia z Lwowa, Lwowa-Zbisk, Mościsk oraz Połupanówki k/Tatnopola. Celem projektu jest przeanalizowanie i rozwijanie znajomości języka polskiego, kultury, historii, polskich tradycji i zwyczajów, oraz zapewnienie aktywnego wypoczynku, który wspiera aktywną postawę społeczną w środowiskach kresowych. Projekt ma również na celu umocnienie poczucia tożsamości narodowej uczestników oraz zapewnienie chwilowego wytchnienia od trudów wojny.
W ramach obozu przewidziane są różnorodne działania edukacyjne i rekreacyjne. Uczestnicy wezmą udział w warsztatach językowych, prowadzonych przez wolontariuszy-nauczycieli z polskich szkół Lwowa i Mościsk, które skoncentrują się na praktycznych umiejętnościach językowych. Dodatkowo, odbędą się warsztaty historyczne, muzyczno-taneczne i plastyczne, również prowadzone przez specjalistów z Lwowa, które pozwolą na odkrywanie polskiej kultury, muzyki, tańca oraz rozwijanie umiejętności artystycznych. Zawody sportowe organizowane przez nauczycieli WF z polskich szkół promują aktywność fizyczną i zdrową rywalizację. Integralną częścią programu będą wieczory integracyjne, które podsumują każdy dzień i umożliwią uczestnikom wymianę doświadczeń oraz budowanie więzi. Uczestnicy będą również mieli okazję wziąć udział w wycieczce krajoznawczo-historycznej trasą Brzuchowice-Lwów-Żółkiew-Olesko-Brzuchowice, prowadzonej przez fachowego przewodnika z Lwowa, która przybliży im regionalne dziedzictwo. Projekt zapewni dzieciom i młodzieży z Ukrainy nie tylko aktywny wypoczynek i odprężenie od codziennych wyzwań, ale także umożliwi im rozwój językowy, poznanie polskiej kultury i historii oraz przygotowanie do aktywności społecznej i wolontariatu. Dzięki udziałowi w obozie uczestnicy zyskają lepszą znajomość języka polskiego, wzmocnią swoje kompetencje społeczne i poczucie tożsamości narodowej. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Porozmawiajmy po polsku – integracja dla dzieci z Kazachstanu i Polski | Celem projektu „Porozmawiajmy po polsku – integracja dla dzieci z Kazachstanu i Polski” jest integracja uczniów Gabinetu Języka Polskiego im. F. Chopina w Gimnazjum nr 5 przy Stowarzyszeniu „Polacy” w Astanie z uczniami Szkoły Podstawowej nr 2 im. M. Konopnickiej w Rawie Mazowieckiej. Projekt ma na celu podtrzymywanie więzi z Polską poprzez bezpośredni kontakt z rówieśnikami i pedagogami z kraju, pogłębianie znajomości języka polskiego poprzez interakcję z rodzimymi użytkownikami oraz edukację kulturową poprzez poznawanie dzieł literackich oraz innych dóbr kultury, takich jak zabytki i miejsca.
Beneficjentami projektu będą 30 uczestnicy: 15 uczniów polskiego pochodzenia z Kazachstanu i 15 uczniów z Polski, w wieku 12-18 lat. Projekt zakłada wyjazd kolonijny młodzieży polonijnej z Kazachstanu oraz młodzieży z Polski do Szklarskiej Poręby. Kolonia potrwa 7 dni i odbędzie się w OW Sudety, gdzie młodzież będzie zakwaterowana i uczestniczyć w różnorodnych zajęciach edukacyjnych oraz integracyjnych. Program obejmuje m.in. zajęcia integracyjne, warsztaty językowe i historyczne, wycieczki krajoznawcze oraz edukacyjne. Harmonogram przewiduje przyjazd i zakwaterowanie 26 października, a następnie codzienne zajęcia, takie jak nauka języka polskiego i historii, zwiedzanie lokalnych zabytków, wycieczki do Wrocławia oraz Jeleniej Góry, a także aktywności integracyjne, takie jak wspólne grillowanie, sesje zdjęciowe oraz warsztaty lidera polonijnego. Projekt jest kontynuacją wydarzenia z 2023 roku, kiedy młodzież z Rawy Mazowieckiej odwiedziła Kazachstan, uczestnicząc w Międzynarodowych Spotkaniach Literackich. Dzięki kontynuacji projektu, młodzież z Kazachstanu i Polski będzie miała szansę na pogłębienie więzi, poznanie polskiej kultury i historii oraz aktywizację środowiska polonijnego. Projekt ma na celu także promocję polskiej kultury i języka polskiego, umacnianie polskiej tożsamości oraz wzrost motywacji do dalszego doskonalenia umiejętności językowych i nauki na polskich uczelniach. W ciągu 7 dni uczestnicy odwiedzą m.in. Wrocław, gdzie zobaczą Panorama Racławicka, Rynek, Uniwersytet Wrocławski, oraz Jelenią Górę z jej zabytkami, a także Warszawę, gdzie zwiedzą Zamek Królewski, Łazienki Królewskie oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. Projekt zakończy się spotkaniem z studentami z Kazachstanu uczącymi się w Polsce oraz powrotem do Astany. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Obóz młodzieżowy Polskiej YMCA w Wielkiej Brytanii | Zaplanowane w ramach oferty pn. „Obóz młodzieżowy Polskiej YMCA w Wielkiej Brytanii” przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących w Anglii. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działanie obejmuje organizację kilkunastodniowego obozu dla młodej polonii z Wielkiej Brytanii.
Projekt zakłada organizację obozu młodzieżowego dla dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat, pochodzących z brytyjskiej Polonii. Obóz, realizowany zgodnie z misją YMCA, odbędzie się w Lakeside YMCA w Wielkiej Brytanii w dniach 12-24 sierpnia 2024 roku, a niniejszy wniosek dotyczy dofinansowania na okres od 15 do 24 sierpnia. Celem projektu jest nie tylko zapewnienie letniego wypoczynku, ale także edukacja w duchu polskości poprzez naukę języka polskiego, poznawanie polskiej kultury, tradycji i historii oraz rozwijanie więzi wśród młodych Polaków mieszkających na co dzień w Wielkiej Brytanii. W obozie weźmie udział 65 uczestników. Obozy młodzieżowe organizowane przez Polską YMCA mają wieloletnią tradycję – w 2024 roku przypada 71. rocznica ich realizacji. Poprzednie edycje cieszyły się dużym zainteresowaniem, a ostatni obóz, który odbył się w Belgii, został w pełni rozliczony i sfinansowany przez Fundację Pomoc Polakom na Wschodzie. Podstawową zasadą organizowanych obozów jest idea “przez młodych dla młodych”, co oznacza, że młodzież w wieku 17-18 lat, posiadająca doświadczenie obozowe, pełni funkcję liderów. Pod opieką Dyrekcji obozu realizują oni program, co nie tylko daje im szansę na rozwój umiejętności przywódczych, ale także pozwala na bliższą integrację z młodszymi uczestnikami. Program obozu zakłada codzienne zajęcia edukacyjne, sportowe oraz integracyjne, które będą prowadzone w grupach wiekowych, z naciskiem na naukę języka polskiego, polskiej historii i kultury. W planie przewidziano także kurs strzelania z łuku oraz wycieczkę połączoną ze spływem kajakowym. Językiem obowiązującym podczas obozu będzie język polski, dlatego w obozie uczestniczyć będą dzieci, które posługują się nim w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację. Uczestnikom zostanie zapewniony transport na trasie Londyn-Lakeside-Londyn, zakwaterowanie, pełne wyżywienie oraz całodobowa opieka wychowawców i wolontariuszy z YMCA. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
“Odsłona polskiego średniowiecza w praktyce” – wyjazd edukacyjny dla dzieci Polskiej Szkoły w Budapeszcie | Projekt pt. „Odsłona polskiego średniowiecza w praktyce” to trzydniowy wyjazd edukacyjny skierowany do dzieci w wieku 9-14 lat, harcerzy drużyny Czarne Bratanki oraz uczniów Polskiej Szkoły w Budapeszcie. Jego celem jest krzewienie języka polskiego jako głównego środka komunikacji, promocja polskich technik rękodzielniczych oraz rozbudzenie zainteresowania średniowiecznymi dziejami i kulturą Polski. Wyjazd odbędzie się w malowniczej miejscowości Tihany na Węgrzech, znanej ze swojego opactwa benedyktyńskiego z 1055 roku.
Program obejmuje zwiedzanie miejsc związanych z początkami chrześcijaństwa i historią polsko-węgierskich relacji z okresu panowania dynastii Arpadów i Piastów. Uczestnicy będą poznawać polską terminologię średniowieczną oraz brać udział w warsztatach rękodzielniczych, takich jak „Kubki i garnuszki”, „Tkacki wątek” oraz „Świat ze słomy”. Dzieci będą uczyć się tworzyć przedmioty inspirowane średniowieczną kulturą, dostrzegać praktyczne aspekty dawnych rozwiązań oraz poszerzać swoje słownictwo, pracując wyłącznie w języku polskim. Rezultatem projektu będzie integracja językowa, pogłębione poczucie tożsamości narodowej, a także zdobycie umiejętności rękodzielniczych. Harcerze i zuchy uzyskają również sprawności związane z tematyką biwaku, co umocni ich wiedzę o polskim średniowieczu oraz idee harcerskie. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
“Kraków miasto Literatury” – edukacyjna wycieczka | Zaplanowane w ramach oferty pn. “Kraków miasto Literatury” – edukacyjna wycieczka przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących na Litwie. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działania obejmują organizację kilkudniowego wyjazdu w Krakowie.
Projekt „Kraków – miasto literatury” to edukacyjna wycieczka skierowana do 40 uczniów Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Bezdanach, z klas 5-10, w wieku 11-16 lat. Celem projektu jest pogłębienie wiedzy uczniów na temat literackiego dziedzictwa Krakowa, popularyzacja czytelnictwa oraz aktywizacja uczniów do działań twórczych związanych z literaturą. Wycieczka ma również na celu rozwijanie umiejętności społecznych uczestników poprzez wspólne działania i zwiedzanie. Projekt ma na celu integrację uczniów poprzez wspólne działania i zwiedzanie, poszerzenie wiedzy na temat literackiego dziedzictwa Krakowa oraz zainteresowanie tematyką wojenną i losami polskich żołnierzy. Dzięki wycieczce uczniowie będą mieli okazję bezpośrednio zapoznać się z historią miasta, co wzmocni ich lokalny patriotyzm i umożliwi im działanie jako ambasadorzy polskiej historii. Uczestnicy, poprzez zdobyte doświadczenie, będą mogli opowiadać o swoich przeżyciach i poznanej historii w szkołach oraz w swoich środowiskach. Program wycieczki, w tym konkurs literacki i zwiedzanie Krakowa, angażuje uczniów w aktywne używanie języka polskiego oraz pogłębianie wiedzy o kulturze. Projekt sprzyja integracji uczestników z różnych środowisk oraz umożliwia nawiązanie więzi z rówieśnikami, co jest kluczowe dla integracji środowisk polonijnych i polskich. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Śladami Kultury Polskiej – edukacyjny wyjazd do Krakowa | Śladami Kultury Polskiej – edukacyjny wyjazd do Krakowa to projekt skierowany do dzieci i młodzieży w wieku 10-16 lat, mający na celu promocję polskiej kultury, inspirowanie do aktywności kulturalnej oraz pogłębianie wiedzy o polskim dziedzictwie narodowym. Projekt skierowany jest do 30 uczestników, którzy pod opieką dwóch wykwalifikowanych opiekunów z wykształceniem historycznym i pedagogicznym będą brać udział w pięciodniowym wyjeździe edukacyjnym do Krakowa. Opiekunowie będą odpowiedzialni zarówno za opiekę nad grupą, jak i za merytoryczną realizację celów wyjazdu.
Program wyjazdu obejmuje wizyty w kluczowych miejscach związanych z historią i kulturą Polski, które pozwolą uczestnikom lepiej poznać dziedzictwo narodowe oraz rozwijać swoje zainteresowania historyczne i artystyczne. Drugiego dnia młodzież zwiedzi Królewskie Apartamenty na Wawelu, gdzie obejrzy kolekcję arrasów Zygmunta Augusta, po czym odwiedzi Teatr im. Juliusza Słowackiego, co pozwoli im lepiej zrozumieć epokę Młodej Polski. Po powrocie uczestnicy wezmą udział w warsztatach dotyczących historii Polski, a dzień zakończy się wspólną kolacją i grami integracyjnymi. Trzeciego dnia program skupia się na twórcach Młodej Polski. Uczestnicy odwiedzą Dom Józefa Mehoffera oraz Muzeum Wyspiańskiego, co pozwoli im zgłębić twórczość tych artystów oraz znaczenie ich dorobku dla polskiej sztuki. Po południu młodzież weźmie udział w warsztatach poświęconych sztuce z okresu Młodej Polski. Czwarty dzień rozpocznie się spacerem śladami Wisławy Szymborskiej, po którym uczestnicy odwiedzą Fabrykę Emalia Oskara Schindlera, muzeum poświęcone historii II wojny światowej oraz działalności Schindlera. Alternatywnie, możliwe będzie zwiedzanie obozu koncentracyjnego w Auschwitz, co pozwoli uczestnikom lepiej zrozumieć tragiczne wydarzenia tego okresu. Ostatniego, piątego dnia uczestnicy odbędą spacer po Cmentarzu Rakowickim, gdzie poznają groby znanych Krakowian, takich jak Olga Boznańska. Młodzież odwiedzi także Muzeum Narodowe w Krakowie, gdzie będą mogli zobaczyć dzieła tej wybitnej malarki, a spacer po ulicy Piłsudskiego przybliży im miejsce, gdzie znajdowała się jej pracownia. Projekt ma na celu rozwijanie świadomości uczestników na temat polskiej kultury i historii poprzez aktywne uczestnictwo w zwiedzaniu zabytków oraz warsztatach. Uczestnicy będą mieli szansę na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy oraz rozwijanie umiejętności językowych. Wyjazd ma na celu budowanie poczucia przynależności kulturowej oraz zwiększenie świadomości o znaczeniu polskiego dziedzictwa zarówno w Polsce, jak i za granicą. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Wilniuki w Gdańsku – trzydniowa wycieczka do Polski | Grupą docelową są uczniowie Gimnazjum im. Szymona Konarskiego w Wilnie w wieku 12-16 lat, ich opiekunowie oraz rodzice. Celem projektu jest wzmocnienie tożsamości narodowej młodych Polaków mieszkających na Litwie poprzez kontakt z polskim dziedzictwem kulturowym i historycznym. Wyjazd ma charakter integracyjny, a jego głównym elementem jest edukacja oparta na poznawaniu Polski i jej bogatej historii. W centrum wycieczki znajduje się Gdańsk – miasto o wielowiekowej tradycji, często nazywane Perłą Bałtyku, a także Zamek w Malborku, będący jednym z najważniejszych zabytków średniowiecznej Europy.
Podróżowanie jest niepowtarzalnym doświadczeniem, które uczy młodych ludzi samodzielności, rozwiązywania problemów i radzenia sobie w nowych sytuacjach. W ramach projektu młodzież z Wilna odwiedzi Gdańsk, który ma szczególne znaczenie historyczne i kulturowe dla Polaków. Jest to miasto o bogatych tradycjach, a jego związki z Wilnem są widoczne choćby w nazwach ulic upamiętniających Kresy, takie jak ulice Wileńska czy Mickiewicza. To symboliczne połączenie podkreśla bliskość między Gdańskiem a Wilnem, co dodatkowo wzbogaci doświadczenia uczestników. Rezultatem projektu będzie zacieśnienie więzi między młodzieżą, wzmocnienie ich tożsamości narodowej oraz języka polskiego wśród Polaków z Litwy. Wyjazd przyczyni się także do aktywizacji polskiej społeczności na Litwie, umożliwiając młodym ludziom bliższe poznanie dziedzictwa kulturowego Polski. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
O polskiej historii w obwodzie Chmielnickim | O polskiej historii w obwodzie Chmielnickim to projekt edukacyjny mający na celu zapoznanie młodzieży polskiej z historią obecności Polaków na Podolu poprzez wyjazd do Kamieńca Podolskiego oraz udział w grze terenowej. Projekt skierowany jest do uczniów polskiej szkoły sobotniej przy Centrum Języków i Kultur Słowiańskich w Chmielnickim, w wieku 14-17 lat. Głównym celem wyjazdu jest pogłębienie wiedzy o historii regionu, zainteresowanie młodzieży polską przeszłością, a także wzmocnienie więzi polonijnych poprzez integrację z lokalną młodzieżą.
Program wyjazdu obejmuje trzy dni intensywnych działań edukacyjnych i integracyjnych. W pierwszym dniu uczestnicy przyjadą do Kamieńca Podolskiego, zakwaterują się w hostelu na Starym Mieście i wezmą udział w nocnym zwiedzaniu miasta. Drugi dzień rozpocznie się od śniadania, po którym młodzież weźmie udział w lekcjach historii prowadzonych przez ekspertów oraz zwiedzaniu najważniejszych zabytków miasta z polskim przewodnikiem. Po obiedzie planowane jest spotkanie integracyjne z lokalną młodzieżą polskiego pochodzenia, a dzień zakończy się nocnym zwiedzaniem zamku. Trzeciego dnia, po mszy świętej w kościele dominikańskim, grupa wyruszy do Chocimia, aby zwiedzić fortecę i wysłuchać lekcji o historii polskich walk w tym regionie. Po powrocie do Kamieńca Podolskiego, uczestnicy wezmą udział w grze miejskiej, a następnie wrócą do Chmielnickiego. Projekt zapewnia uczestnikom możliwość bezpośredniego obcowania z historią, nie tylko poprzez zwiedzanie, ale także poprzez udział w lekcjach i obserwacje pracy archeologów. Ponadto, dzięki integracji z lokalną młodzieżą, wyjazd przyczyni się do budowania więzi polonijnych i umacniania tożsamości narodowej. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
“Śladami Święta Niepodległości” – wymarzona podróż do Warszawy | Projekt „Śladami Święta Niepodległości – wymarzona podróż do Warszawy” ma na celu upamiętnienie obchodów Odzyskania Niepodległości przez Polskę oraz promowanie współczesnego patriotyzmu wśród młodzieży. Głównym założeniem projektu jest pogłębienie wiedzy historycznej uczniów, wzbudzenie szacunku do przeszłości oraz kształtowanie postaw patriotycznych.
Realizacja projektu obejmuje trzydniową wycieczkę do Warszawy, planowaną na dni 9-11 listopada 2024 roku. Wyjazd ten ma na celu umożliwienie uczniom aktywnego uczestnictwa w obchodach Narodowego Święta Niepodległości, a także zapoznanie ich z kluczowymi miejscami i wydarzeniami związanymi z historią Polski. Program wycieczki: Dzień 2 (10 listopada): Po śniadaniu uczestnicy odwiedzą Centrum Nauki Kopernik oraz wezmą udział w zajęciach edukacyjnych w planetarium. Następnie zwiedzą Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego, Pałac Prezydencki, Grób Nieznanego Żołnierza, Pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej oraz Pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego. Po spacerze Krakowskim Przedmieściem i zwiedzaniu Łazienek Królewskich oraz Muzeum Powstania Warszawskiego, uczniowie odwiedzą Katedrę Świątyni Opatrzności Bożej. Po obiadokolacji powrót do hotelu na nocleg. Dzień 3 (11 listopada): Po śniadaniu i wykwaterowaniu z hotelu, uczestnicy wezmą udział w obchodach Święta Niepodległości na placu Marszałka Józefa Piłsudskiego. Spacerując ulicami Warszawy, będą mogli podziwiać świąteczne dekoracje oraz uczestniczyć w uroczystościach związanych z Dniem Niepodległości. Po obiedzie przewidziany jest czas wolny na zakupy upominków i indywidualne zwiedzanie Starego Miasta. Wyjazd do Ławaryszek planowany jest na późne popołudnie. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Półkolonie „W krainie dzikich zwierząt” | Projekt “Półkolonie ‘W krainie dzikich zwierząt'” ma na celu rozwijanie umiejętności językowych, edukację na temat dzikich zwierząt oraz promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci polonijnych. Jego głównym celem jest zwiększenie motywacji do używania języka polskiego, doskonalenie umiejętności czytania i pisania oraz integracja dzieci polskiego pochodzenia poprzez zabawę i naukę.
W ramach projektu zaplanowano szereg atrakcyjnych działań. Dzieci wezmą udział w warsztatach plastycznych pod nazwą „W krainie dzikich zwierząt”, podczas których stworzą prace artystyczne inspirowane dzikimi zwierzętami, które zostaną zaprezentowane na zakończenie półkolonii. Kolejnym elementem będą zajęcia z dramy, które umożliwią dzieciom przedstawienie scenek z życia dzikich zwierząt, pomagając im lepiej zrozumieć ich zachowania i środowisko. Projekt obejmuje również warsztaty kulinarne pod hasłem „Jedz zdrowo”, podczas których dzieci dowiedzą się o zasadach zdrowego odżywiania ludzi i zwierząt. Zajęcia te będą poprzedzone edukacją na temat zdrowego żywienia, co pomoże dzieciom lepiej zrozumieć znaczenie zdrowej diety. Oczekiwane rezultaty projektu to zwiększenie motywacji do używania języka polskiego, poszerzenie słownictwa, integracja dzieci polonijnych, poznanie ciekawych miejsc w Szkocji, umiejętność spędzania wolnego czasu w sposób kreatywny i zdrowy, oraz utrwalenie wiedzy o zdrowym odżywianiu i odkrywanie mocnych stron dzieci podczas zajęć plastycznych i sportowych. Projekt „Półkolonie ‘W krainie dzikich zwierząt’” zapewnia kompleksowe podejście do edukacji i integracji dzieci polskiego pochodzenia, łącząc naukę, zabawę oraz zdrowy styl życia w atrakcyjny i angażujący sposób. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
O wielkości patrioty świadczą jego czyny – Śladami Marszałka Piłsudskiego | Projekt „O wielkości patrioty świadczą jego czyny – Śladami Marszałka Piłsudskiego” jest wyjątkową inicjatywą edukacyjną skierowaną do uczniów polskiego Gimnazjum. Jego celem jest przybliżenie postaci Józefa Piłsudskiego, ukazanie jego znaczenia w historii Polski oraz zaszczepienie wartości patriotycznych i tożsamości narodowej wśród młodzieży. Kluczowym elementem projektu jest wycieczka do Warszawy, zaplanowana na 28-29 października 2024 r., w której udział weźmie 20 uczniów.
Wycieczka rozpocznie się 28 października, kiedy to o godzinie 5:00 uczestnicy wyruszą z gimnazjum w Wilnie w kierunku Warszawy. Po przyjeździe do stolicy Polski, uczniowie zwiedzą Stare Miasto, które będzie omawiane przez pryzmat działań Józefa Piłsudskiego i jego znaczenia w historii Polski. Kolejnym punktem programu będzie wizyta na Zamku Królewskim, gdzie młodzież pozna kontekst historyczny ważnych wydarzeń politycznych związanych z Marszałkiem. Następnie uczniowie odwiedzą Łazienki Królewskie – malowniczy park, który nie tylko pozwala odpocząć, ale również nawiązuje do bogatej polskiej tradycji historycznej. Dzień zakończy się wspólną obiadokolacją i noclegiem w hotelu. Drugi dzień, 29 października, rozpocznie się od śniadania, po którym uczniowie udadzą się do Cytadeli Warszawskiej – miejsca, które odegrało kluczową rolę w historii niepodległościowej Polski, w tym w działalności Piłsudskiego. Następnie młodzież odwiedzi Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, gdzie będą mieli okazję zgłębić życie i dokonania Marszałka w sposób interaktywny i nowoczesny. Po intensywnym dniu pełnym wrażeń, uczniowie wrócą do Wilna, planowany przyjazd jest około godziny 23:00. Projekt przewiduje także opracowanie materiałów z wycieczki, które zostaną przedstawione w formie interaktywnej prezentacji dla całej społeczności gimnazjum. Uczniowie, nauczyciele oraz rodzice będą mieli okazję zapoznać się z efektami podróży edukacyjnej, a co najmniej 50% społeczności szkolnej zostanie bezpośrednio zaangażowane w to wydarzenie. Dodatkowo, przewidziane są warsztaty edukacyjne o tematyce historycznej, podczas których uczniowie będą mogli wymienić się refleksjami i wnioskami z wycieczki, pogłębiając swoje rozumienie roli Piłsudskiego w historii Polski. Projekt zakłada również publikację fotorelacji oraz artykułów na stronie gimnazjum i w mediach społecznościowych, co pozwoli na dalszą promocję wiedzy o Józefie Piłsudskim oraz integrację młodzieży wokół wspólnych wartości historycznych i narodowych. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Polskie Zamki i Pałace na Ukrainie – edukacyjny wyjazd dla dzieci z Ukrainy | Projekt “Polskie Zamki i Pałace na Ukrainie – edukacyjny wyjazd dla dzieci z Ukrainy” ma na celu przybliżenie roli wielkich rodów szlacheckich, w tym rodu Wiśniowieckich, w obronie państwowości Rzeczypospolitej w epoce nowożytnej. Na przykładzie Wiśniowieckich, których losy opisał Henryk Sienkiewicz w powieści “Ogniem i mieczem”, uczestnicy wyjazdu poznają wpływ tej rodziny na historię Polski. Projekt uwzględnia także rolę religii w życiu polskiej szlachty oraz różnice wyznaniowe jako jedną z przyczyn konfliktów wśród możnych rodów. Szczególną uwagę poświęcono także dążeniom do uniezależnienia się części ludności, w tym szlachty prawosławnej, zamieszkującej Kresy Wschodnie. Wyjazd ma również na celu promocję polskiej kultury, inspirowanie dzieci do aktywności oraz budowanie ich świadomości narodowej poprzez zwiedzanie miejsc historycznych.
W wyjeździe weźmie udział 22 dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia w wieku 10-16 lat, mieszkających na Ukrainie. Opiekę nad grupą sprawować będą dwaj opiekunowie z wykształceniem historycznym i pedagogicznym, odpowiedzialni zarówno za bezpieczeństwo uczestników, jak i za realizację merytorycznych celów wyjazdu. Program obejmuje 3 dni zwiedzania polskich zamków i pałaców na Ukrainie, związanych z historią szlachty oraz wydarzeniami opisanymi w “Ogniem i mieczem”. Uczestnicy odwiedzą Zamek w Zbarażu, Pałac w Wiśniowcu oraz zabytki Tarnopola, m.in. Katedrę Niepokalanego Poczęcia NMP oraz barokowy kościół św. Antoniego. Częścią programu będzie także spacer na statku po stawie tarnopolskim. Zwiedzanie tych miejsc umożliwi uczestnikom pogłębienie wiedzy o historii Rzeczypospolitej, jej kulturze oraz poznanie losów bohaterów literackich. Wyjazd rozpocznie się od zakwaterowania oraz wyjazdu do zamku w Zbarażu, gdzie uczestnicy zobaczą pozostałości linii obronnych, wnętrza zamku z XVII-XIX wieku oraz wystawy pamiątek archeologicznych, w tym broni i monet z czasów panowania Wiśniowieckich. Obejrzą również ekranizację “Ogniem i mieczem”, która przybliży im wydarzenia związane z oblężeniem zamku podczas wojny polsko-kozackiej. Kolejnego dnia odwiedzą Pałac w Wiśniowcu, gdzie zwiedzą kryptę Wiśniowieckich w Cerkwi Podniesienia Krzyża Świętego oraz kościół św. Antoniego Padewskiego. Ostatniego dnia młodzież pozna Tarnopol i jego zabytki oraz odbędzie spacer na statku po stawie tarnopolskim. Podczas wyjazdu dzieci będą miały także okazję doskonalić umiejętności posługiwania się językiem polskim poprzez codzienne zajęcia edukacyjne. Warsztaty z historii Polski oraz integracyjne gry mają na celu wzbogacenie wiedzy uczestników i zacieśnienie więzi w grupie. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Obóz integracyjno-rekreacyjny „Tańczymy po polsku” | Obóz integracyjno-rekreacyjny „Tańczymy po polsku” to pięciodniowy projekt skierowany do 16 dzieci i młodzieży w wieku 8-15 lat, pochodzenia polskiego, które na co dzień zmagają się z realiami wojny. Celem projektu jest popularyzacja polskich tańców narodowych oraz pogłębienie wiedzy o polskiej kulturze w kontekście Dnia Niepodległości Polski. Uczestnicy będą mieli okazję poznać pięć tradycyjnych tańców – poloneza, mazurka, krakowiaka, kujawiaka i oberka – oraz zapoznać się z tradycyjnymi polskimi strojami ludowymi i wybitnymi kompozytorami, takimi jak Fryderyk Chopin, Wojciech Kilar, Michał Ogiński i Ignacy Paderewski.
Obóz będzie zorganizowany przez LMDMSO PZPiT „Lwowiacy” w Brzuchowicach pod Lwowem w trakcie wakacji jesiennych. Program obejmuje warsztaty taneczne prowadzone przez doświadczonych instruktorów, lekcje o strojach ludowych oraz zajęcia edukacyjne na temat polskich kompozytorów. Uczestnicy będą mieli również okazję brać udział w integracyjnych aktywnościach, takich jak zabawy, quizy, wycieczki, ogniska i dyskoteki. Wszystkie warsztaty i zajęcia będą prowadzone w języku polskim, co pozwoli dzieciom na doskonalenie umiejętności językowych w praktyce. Na zakończenie obozu odbędzie się prezentacja układu tanecznego przygotowanego przez uczestników oraz wręczenie upominków. Projekt ma na celu nie tylko naukę tańców narodowych, ale także wzbudzenie w młodzieży poczucia patriotyzmu, szacunku do polskich tradycji oraz wzmocnienie ich więzi z polską kulturą i tożsamością. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
„Akademia języka polskiego” w Astanie | „Akademia języka polskiego” w Astanie to projekt mający na celu organizację wypoczynku połączonego z nauką języka polskiego dla dzieci polskiego pochodzenia mieszkających w Kazachstanie. Program realizowany będzie w trakcie dni wolnych od szkoły w stolicy kraju, Astanie. Głównym celem projektu jest kreatywne i integracyjne połączenie nauczania języka polskiego, pogłębiania wiedzy o Polsce oraz rozwijania świadomej tożsamości narodowej uczestników.
Poprzez aktywne zaangażowanie dzieci i młodzieży w zajęcia, projekt będzie wspierał ich poczucie przynależności do polskiego dziedzictwa. Organizator projektu, Stowarzyszenie „Orszak Polonijny”, zadba o stworzenie intensywnego programu edukacyjnego, który umożliwi uczestnikom codzienne lekcje języka polskiego prowadzone przez nauczycieli skierowanych przez ORPEG. Dzieci będą miały również możliwość poznania polskiej historii i kultury, odwiedzając m.in. polskie stowarzyszenia w Astanie, polską placówkę dyplomatyczną oraz miejsca pamięci historycznej. Ważnym elementem projektu będą także warsztaty i gry, które poza rozwojem językowym, będą kształtować kompetencje liderskie oraz umiejętność pracy w grupie, sprzyjając integracji i budowaniu wspólnoty polonijnej. Harmonogram projektu obejmuje pięć dni. Pierwszego dnia uczestnicy przyjadą do Astany, zakwaterują się, wezmą udział w spotkaniu organizacyjnym oraz rozpoczną zajęcia z języka polskiego. Po południu zaplanowana jest wycieczka po stolicy, podczas której dzieci zwiedzą najważniejsze miejsca, w tym symbol miasta – „Bajterek”. Drugi dzień będzie poświęcony lekcjom językowym, poznawaniu polskich tradycji świątecznych oraz grom i zabawom integracyjnym. Tego dnia odbędzie się także konkurs na najpiękniejszą kartkę bożonarodzeniową. Kolejny dzień to lekcje historii Polski, kontynuacja zajęć językowych oraz wyjście na zwiedzanie miejsc kultury. Czwarty dzień przewiduje kolejne lekcje polskiego oraz wyjazd do miejsc pamięci w miejscowości Petrowka, gdzie dzieci złożą hołd pod pomnikiem „Wdzięczności”. Po powrocie odbędzie się uroczyste zakończenie pobytu i wręczenie dyplomów. Ostatniego dnia dzieci wezmą udział w lekcji pożegnalnej, po której nastąpi zakończenie projektu i powrót do domów. Rezultaty projektu będą obejmować rozwój językowy uczestników, pogłębienie ich wiedzy o Polsce oraz integrację w gronie polonijnym. Program dostarczy dzieciom nie tylko wartości edukacyjnych, ale również umożliwi im nawiązywanie nowych kontaktów oraz zacieśnienie więzi z polskim dziedzictwem. Projekt będzie także promował polską kulturę i język w Kazachstanie, a jego efekty zostaną zaprezentowane w mediach społecznościowych. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |