Projekty dofinansowane przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministra Edukacji i Nauki |
Nazwa Działania | Krótki Opis Działania | Wartość zadania |
Śladami Wielkich Polaków – wyjazd edukacyjny dla dzieci i młodzieży z Mołdawii | Zaplanowane w ramach oferty pn. „Śladami Wielkich Polaków – wyjazd edukacyjny dla dzieci i młodzieży z Mołdawii” przedsięwzięcie mają na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących w Mołdawii. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działanie obejmuje organizację w Polsce wyjazdu edukacyjnego. Śladami Wielkich Polaków – Wyjazd Edukacyjny dla Dzieci i Młodzieży z Mołdawii jest to wyjątkowa inicjatywa, która ma na celu pogłębienie wiedzy dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia z Mołdawii na temat historii, kultury i dziedzictwa Polski. Uczestnicy odwiedzą kluczowe miejsca w Polsce związane z wybitnymi Polakami, takimi jak Jan Paweł II, Henryk Sienkiewicz, Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko. Program ten nie tylko edukuje, ale również wzmacnia poczucie tożsamości narodowej i więź z ojczyzną przodków. Podczas wyjazdu uczestnicy będą mieli okazję:• Ożywić pamięć o życiu i dziedzictwie wielkich Polaków, poznając ich biografie i dokonania. • Poznać wartości patriotyczne u źródeł, co pomoże im zrozumieć i pielęgnować te wartości. • Zachować tradycje, kulturę i historię polską, przekazując te wartości młodemu pokoleniu i kształtując jego świadomość narodową. Żywy kontakt z Polską jest kluczowy dla zachowania jej kultury, języka i tradycji. Projekt stanowi inwestycję w młode pokolenie, kształtując jego wartości patriotyczne. W ramach programu uczestnicy odwiedzą Wadowice, miejsce urodzenia Jana Pawła II; miejsca związane z Henrykiem Sienkiewiczem, laureatem Nagrody Nobla; Żelazową Wolę, miejsce urodzenia Fryderyka Chopina; oraz miejsca związane ze Stanisławem Moniuszką, twórcą polskiej opery narodowej. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Kolonie w Małopolsce – wyjazd edukacyjny dla dzieci z Centrum Dobrobytu Rodziny i Dziecka Rejonu Wileńskiego | Projekt “Kolonie w Małopolsce” ma na celu integrację oraz edukację dzieci polskiego pochodzenia z trudnych środowisk rodzinnych i finansowych, mieszkających w Centrum Dobrobytu Rodziny i Dziecka Rejonu Wileńskiego. Dla wielu z tych dzieci jest to jedyna szansa na wyjazd do Polski i bezpośrednie zetknięcie się z polską kulturą, historią oraz dziedzictwem narodowym.
W Centrum Dobrobytu Rodziny i Dziecka pracownicy opiekują się dziećmi, które uczęszczają do lokalnych szkół i potrzebują wsparcia zarówno materialnego, jak i socjalnego oraz psychologicznego. Te dzieci, często skrzywdzone przez los, nie mają wyobrażenia o szerokich możliwościach, jakie może im zaoferować życie. Projekt ma na celu być kamieniem milowym w ich życiu, inspirując ich do pozytywnych zmian i otwierając przed nimi nowe perspektywy. Wyjazd do Polski jest zaplanowany na 10 dni, w czasie których dzieci odwiedzą różne miejsca w Małopolsce, poznając polską historię i kulturę. Trasa obejmuje następujące miejsca: Kraków – Dzieci będą miały okazję zwiedzić najważniejsze zabytki miasta, takie jak Wawel, Rynek Główny, Kościół Mariacki oraz Fabrykę Emalia Oskara Schindlera. Kraków, będący dawną stolicą Polski, ma bogate dziedzictwo historyczne, które uczestnicy będą mogli zgłębiać podczas wycieczek z przewodnikami. Zakopane – Uczestnicy poznają kulturę góralską i obyczaje mieszkańców Podhala. W planie jest także wizyta w muzeum figur woskowych oraz krótka wędrówka górska do Morskiego Oka, która pozwoli dzieciom doświadczyć piękna polskich Tatr. Pobyt w Zakopanem obejmuje również wizytę w Centrum Edukacji Przyrodniczej oraz relaks w Aqua Parku Zakopane. Warsztaty i zajęcia integracyjne – Program wyjazdu przewiduje także różnorodne warsztaty i zajęcia, które pomogą dzieciom w integracji, rozwijaniu umiejętności interpersonalnych oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości. Przewidziane są konkursy rysunkowe, wspólne gry i zabawy, a także rozmowy przy ognisku. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Letnia Szkoła Językowa – Ukraina | Głównym celem Letniej Szkoły Językowej jest poprawa umiejętności językowych uczestników oraz głębsze zrozumienie polskiej kultury, historii i tradycji. Dzieci będą miały również możliwość ucieczki od codziennych trudności związanych z alarmami wojennymi, ciesząc się beztroską i radością z bycia dzieckiem.
Program obejmuje różnorodne zajęcia edukacyjne i rekreacyjne: Warsztaty Kulturowe: Uczestnicy wezmą udział w warsztatach, które przybliżą im polską kulturę i historię poprzez opowieści, legendy i prezentacje multimedialne. Będą również angażować się w tworzenie projektów, inscenizowanie wierszy, nagrywanie wideo i tworzenie prezentacji, co pomoże im w praktycznym użyciu języka. Aktywności Rekreacyjne: Organizowane będą wycieczki konne i rowerowe, które pozwolą dzieciom na aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu. Wieczorne ogniska z polską muzyką i opowieściami o polskich legendach umocnią więzi między uczestnikami i pozwolą na praktyczne użycie języka w luźnej atmosferze. Zabawy Integracyjne: Gry i zabawy pomogą dzieciom zintegrować się, nawiązać nowe przyjaźnie i wzmocnić poczucie wspólnoty. Zajęcia relaksacyjne pozwolą dzieciom odpocząć od codziennego stresu i znaleźć chwilę wytchnienia. Projekt przewiduje udział około 60 dzieci, które zostaną podzielone na grupy wiekowe, aby zapewnić dostosowanie programu do ich potrzeb i możliwości. Letnia Szkoła Językowa potrwa 10 dni na terenie Ukrainy, podczas których uczestnicy będą mieli niezapomnianą okazję do nauki, zabawy i aktywnego wypoczynku. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Półkolonie dla dzieci “Wakacje w mieście” 2024 | Zaplanowane w ramach oferty pn. „Półkolonie dla dzieci “Wakacje w mieście” 2024” przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących na Litwie. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działanie obejmuje organizację w kraju zamieszkania beneficjentów trzech turnusów półkolonii.
Projekt pn. “Półkolonie dla dzieci “Wakacje w mieście” 2024″ umożliwi dzieciom i młodzieży kontynuację procesu uczenia się poza murami szkoły w okresie letnim, ale również kładzie nacisk na edukację poprzez zwiedzanie. To doskonała okazja do połączenia nauki z praktycznym poznawaniem otaczającego świata, w tym polskiej historii, kultury i dziedzictwa narodowego. Półkolonie w języku polskim są niezwykle cenne, ponieważ pozwalają uczniom zachować i rozwijać swoje umiejętności językowe, kulturowe i tożsamość polską. To także doskonała okazja do lepszego zrozumienia i docenienia kultury oraz historii Polski. Półkolonie w języku polskim pozwalają uczestnikom wzbogacić swoją edukację i budować więzi kulturowe, co jest niezwykle istotne mieszkają poza granicami Polski. Dom Kultury Polskiej w Wilnie planuje kontynuować tę inicjatywę w roku 2024, oferując bogaty program po polsku. W ciągu trzech turnusów planowanych na ten rok, aż 240 dzieci z polskich szkół będzie miało szansę wzięcia udziału w programie, który skupi się na promocji polskiej kultury, języka oraz dziedzictwa narodowego w atrakcyjny sposób dla dzieci. Półkolonie są bez wątpienia aktywem dla społeczności polskiej na Litwie, umożliwiając dzieciom rozwijanie się, zdobywanie wiedzy i odkrywanie piękna swojego języka i kultury. Warto jest kontynuować tego rodzaju inicjatywy, które przyczyniają się do wzbogacenia edukacji oraz budowania więzi z polską kulturą i mową. Półkolonie „Wakacje w mieście” to znakomity przykład tego, jak letni okres może stać się czasem intensywnego rozwoju i edukacji. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Półkolonie teatralne dla dzieci “Mały Książe” | “Półkolonie teatralne ‘Mały Książę'” to projekt o charakterze edukacyjnym i artystycznym, skierowany do dzieci w wieku od 10 do 13 lat. W projekcie ‘Półkolonie Teatralne’, we współpracy z Polskim Teatrem w Wilnie, Bożena Sosnowska i inni aktorzy teatru przeprowadzą warsztaty z zakresu ruchu, dźwięku, aktorstwa oraz zareżyserują spektakl wraz z uczestnikami. Projekt zakłada pięciodniowy cykl zajęć w formie półkolonii teatralnych dla dzieci, które łączą w sobie elementy teatru, ruchu, tańca oraz refleksji nad wartościami zawartymi w literackim dziele “Mały Książę” autorstwa Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. Szczegółowy opis merytoryczny projektu:
1. Rozwój Umiejętności Aktorskich: Głównym celem projektu jest rozwijanie umiejętności aktorskich uczestników. Poprzez ćwiczenia teatralne, naukę pracy z tekstem oraz praktyczne doświadczenie na scenie, dzieci zdobywają podstawy aktorstwa. Realizacja projektu “Półkolonie teatralne ‘Mały Książę'” przyniesie rezultaty w postaci rozwinięcia umiejętności aktorskich uczestników, tworzenia twórczych dzieł artystycznych, refleksji nad literaturą, premiery spektaklu na żywo oraz zrozumienia kultury i sztuki poprzez wizytę w Muzeum Teatru, Muzyki i Kina. Rezultatem projektu będzie także rozwój osobisty uczestników, włączając w to pewność siebie, umiejętności komunikacji oraz zdolność pracy zespołowej. Projekt ma na celu dostarczenie niezapomnianego doświadczenia edukacyjnego, które rozwija zarówno umiejętności artystyczne, jak i osobiste dzieci w wieku od 10 do 13 lat, a przy okazji będzie świetną okazją do praktyki i nauki języka polskiego. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
„Bo Polska to…” – półkolonie dla dzieci i młodzieży | Zaplanowane w ramach oferty pn. „Bo Polska to…” – półkolonie dla dzieci i młodzieży przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących w Ukrainie. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działania obejmują organizację półkolonii dla dzieci polskiego pochodzenia na terenie Ukrainy.
Projekt „Bo Polska to…” to inicjatywa mająca na celu pogłębienie wiedzy z zakresu historii, literatury, kultury i języka polskiego wśród dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia, którzy w okresie wakacyjnym pozostają w swoich domach. Organizowany przez Fundację „Pomoc Polakom na Wschodzie im. Janusza Olszewskiego” w Stryju, projekt ten ma również na celu integrację uczestników poprzez wspólne zdobywanie wiedzy o kulturze i historii przodków, szczególnie w trudnym czasie wojny na Ukrainie. Głównym celem projektu jest promocja historii Polski, języka i kultury polskiej wśród dzieci i młodzieży lokalnego środowiska Polaków, z naciskiem na obchody 100-lecia Niepodległości Polski oraz upamiętnienie postaci Kawalerów Orderu Orła Białego z kresów wschodnich. Dodatkowo projekt ma na celu budowanie więzi polsko-ukraińskich na terenie miasta Stryja. Projekt jest skierowany do 80 dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia. Liczba uczestników może ulec zmianie w zależności od sytuacji w kraju. Półkolonie będą trwały 7 dni, od godziny 10:00 do 14:00, i odbędą się w Centrum Kultury przy ul. Szewczenki 191 w Stryju. Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli z Kulturalno-Oświatowego Centrum im. K. Makuszyńskiego w Stryju oraz animatorów kultury, rzemiosła i muzyki. Program obejmuje codzienne lekcje tematyczne, które wprowadzą nowy temat każdego dnia, prowadzony przez wykwalifikowanych nauczycieli. Tematy zajęć obejmą historię Polski, literaturę, kulturę i język polski. Ponadto, projekt przewiduje warsztaty rękodzieła, konkursy plastyczne i fotograficzne, które rozwijają kreatywność i umiejętności manualne uczestników, a także zajęcia sportowe promujące zdrowy styl życia. Istotnym elementem programu są dwa wyjazdy krajoznawczo-historyczne po obwodzie lwowskim, które umożliwią uczestnikom praktyczne poznanie historii i kultury regionu. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Obóz z językiem polskim nad rzeką Smotrycz | Zaplanowane w ramach oferty pn. „Obóz z językiem polskim nad rzeką Smotrycz” przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących w Ukrainie. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działanie obejmuje organizację letniego obozu językowego dla młodzieży i dzieci w Gródku na Ukrainie.
Zajęcia będą odbywać się w ośrodku szkolno-wypoczynkowym w Gródku w obwodzie chmielnickim, niedaleko rzeki Smotrycz. Lokalizacja ośrodka gwarantuje wiele atrakcji m.in. muzeum interaktywne, wiele miejsc zabytkowych, Kamieniec Podolski. To pozwoli połączyć intensywny kurs języka polskiego z aktywnym wypoczynkiem (zajęcia sportowe, zwiedzanie) uczestników obozu. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Kolonie dla dzieci z nauczaniem języka polskiego, historii oraz kultury polskiej – Ukraina | Projekt pn. “Kolonie dla dzieci z nauczaniem języka polskiego, historii oraz kultury polskiej – Ukraina” zakłada wsparcie 15 osób młodzieży polskiego pochodzenia w wieku od 12 do 17 lat.. Program przewiduje 10-dniowy pobyt na obozie w Jazłowcu. Każdy dzień będzie wypełniony zajęciami edukacyjnymi i rozwojowymi, które będą prowadzone przez specjalistów z odpowiednim wykształceniem.
Codziennie odbywać się będą trzygodzinne lekcje języka polskiego, godzinne lekcje historii oraz godzinne zajęcia dotyczące szeroko pojętej kultury Polski. Dodatkowo, uczestnicy wezmą udział w zajęciach z psychologii. Dla młodszych uczestników, do 15 lat, przewidziane są warsztaty dotyczące kompetencji emocjonalnych, tolerancji i przeciwdziałania mowie nienawiści, które łącznie wyniosą 7 godzin. Starsza młodzież, do 17 lat, będzie miała warsztaty z zakresu komunikacji międzyosobowej i liderstwa, również o łącznej długości 7 godzin. Celem projektu jest pogłębienie wiedzy uczestników na temat języka, literatury i kultury polskiej oraz rozwijanie ich umiejętności komunikacyjnych. Dzięki temu młodzież będzie bardziej aktywna w swoim miejscowym środowisku i wzmocni swoją tożsamość narodową. Ponadto, projekt ma na celu kształtowanie postaw otwartych na niesienie pomocy potrzebującym oraz wzmacnianie szacunku dla ważnych dla Polaków miejsc, a także odpowiedzialności za zabytki polskiej kultury. Początkowy plan zakładał organizację kolonii na 14 dni, jednak aby ograniczyć koszty, okres ten został skrócony do 10 dni. Dzięki realizacji tego projektu, młodzież polskiego pochodzenia będzie miała okazję pogłębić swoją wiedzę, rozwinąć umiejętności interpersonalne oraz wzmocnić więzi z polską kulturą i historią, co przyczyni się do ich wszechstronnego rozwoju i aktywizacji społecznej. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Akademia Tradycji i Kultury Polskiej “Elementarz kultury i tradycji polskich” dla dzieci i młodzieży | Zaplanowany projekt pn. „Akademia Tradycji i Kultury Polskiej “Elementarz kultury i tradycji polskich” dla dzieci i młodzieży” – akademia letnia, odbędzie się na terenie Mołdawii w regionie Naddniestrza. Przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków z najbiedniejszych mołdawskich rodzin. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe, jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działanie obejmie organizację w kraju zamieszkania beneficjentów wyjazdu edukacyjnego.
Projekt pn. „Akademia Tradycji i Kultury Polskiej “Elementarz kultury i tradycji polskich” dla dzieci i młodzieży” jest kontynuacją realizacji zadania z 2020 r., którego sukces przyczynił się do wzrostu zainteresowania nauką języka polskiego oraz zainspirował do dalszego pogłębiania wiedzy we własnym zakresie. Podczas realizacji programu uczestnicy poznali polską kulturę i tradycję. Kontynuacja projektu jest inwestycją w trwały rozwój dzieci i młodzieży posiadających polskie korzenie. W roku 2023 organizator realizował projekt pn. “STUDIUM EDUKACJI “Jasna Góra” – Obóz letni o profilu humanistycznym dla dzieci i młodzieży w Tyraspolu (Mołdawia)”. Bezpośrednim zadaniem projektu pn. „Akademia Tradycji i Kultury Polskiej “Elementarz kultury i tradycji polskich” dla dzieci i młodzieży” jest intensywne szkolenie w języku polskim dzieci i młodzieży w zakresie najważniejszych tradycji polskich oraz zorganizowanie zajęć, które przybliżą zagadnienia związane z polską kulturą i tradycją. Polscy specjaliści przeprowadzą wykłady i tematyczne zajęcia praktyczne dot. tradycji, kultury i zwyczajów polskich w ośrodku rekreacyjno-wypoczynkowych w okolicy Tyraspola. Zadaniem przeprowadzonych zajęć będzie utrwalenie w dzieciach i młodzieży szeroko pojmowanego patriotyzmu, w tym znajomości zwyczajów z różnych regionów Polski poprzez ich praktykowanie. Celem projektu jest sięgnięcie do korzeni poprzez popularyzację wiedzy o własnym pochodzeniu i rodzimej kulturze z całym jej bogactwem tradycji. Elementarz Tradycji to spotkania pełne aktywnych i twórczych warsztatów, które uwzględnia również czas na wypoczynek dla dzieci i młodzieży. Udział w projekcie stanowi okazję do zdobycia nowej wiedzy, umiejętności, rozwijania zdolności twórczych, nawiązania nowych przyjaźni w grupie rówieśników oraz z wykładowcami z Polski. W ramach projektu zostaną zorganizowane zajęcia dla 40 osób w wieku 7-18 lat z Towarzystwa Kultury Polskiej “Jasna Góra”. Podczas pobytu w Dnietrowku w ośrodku rekreacyjno-wypoczynkowym odbędą się szkolenia z podziałem na grupy: dziecięca i młodzieżowa. Czas ich trwania dla każdej grupy to 6 godzin, przez 7 dni. Do zajęć zostaną przygotowane materiały, m.in. wydrukowany Elementarz tradycji dla wszystkich uczestników. Zaproszeni specjaliści z Polski: artyści, mistrzowie sztuki ludowej, znawcy sztuki kulinarnej, przeprowadzą zajęcia teoretyczne i praktyczne. Tematyka spotkań będzie związana z polskim kalendarzem obrzędowym oraz wystawami prac uczestników. Odbędą się warsztaty z twórcami ludowymi, a także z muzyką i pieśniami polskimi. Dzieci i młodzież będą miały zapewniony nocleg i pełne wyżywienie, to ważny aspekt, ponieważ polskie rodziny w Naddniestrzu zainteresowane wsparciem żyją w ubóstwie. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Ślady Lwowa we Wrocławiu – wyjazd krajoznawczy dla dzieci ze środowiska polskiego | Zaplanowane w ramach oferty pn. „Ślady Lwowa we Wrocławiu – wyjazd krajoznawczy dla dzieci ze środowiska polskiego” przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących w Ukrainie. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działanie obejmują organizację w Polsce, kilkudniowego wyjazdu dla dzieci z Ukrainy.
Projekt zakłada organizację czterodniowej wycieczki edukacyjnej dla dzieci z Lwowa do Wrocławia, który a na celu przybliżenie uczestnikom dziedzictwa kulturowego i naukowego Polski, które zostało przeniesione z Lwowa do Wrocławia w związku ze zmianami granic po II wojnie światowej. Podczas wyjazdu dzieci będą miały okazję odkryć liczne ślady lwowskiego dziedzictwa obecne w mieście. Wrocław, ze swoją bogatą historią, kryje wiele związków z dawnym Lwowem, co sprawia, że jest doskonałym miejscem do zgłębiania polsko-lwowskich relacji. Wyjazd rozpocznie się w czwartek, a w piątek i sobotę dzieci będą zwiedzać Wrocław, zapoznając się z najważniejszymi zabytkami i miejscami związanymi z Lwowem. Jednym z takich miejsc jest Pomnik Aleksandra Hrabiego Fredry, który znajduje się na Rynku, między Starym a Nowym Ratuszem. Pomnik ten był wcześniej umiejscowiony we Lwowie. Kolejnym istotnym punktem programu będzie wizyta w Panoramie Racławickiej, monumentalnym dziele przedstawiającym Bitwę pod Racławicami autorstwa Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Panorama ta była pierwotnie prezentowana we Lwowie od 1894 do 1944 roku, a od 1985 roku znajduje się we Wrocławiu. Ważnym elementem wyjazdu będzie również odwiedzenie Ossolineum, które kiedyś było największą polską biblioteką, a dziś jest jednym z najważniejszych dóbr kulturalnych Wrocławia. Od 2006 roku Ossolineum posiada także Panoramę Plastyczną Dawnego Lwowa, wykonaną przez Janusza Witwickiego, architekta i pracownika naukowego Politechniki Lwowskiej. Niedziela rozpocznie się Mszą Świętą w Katedrze Wrocławskiej, po której nastąpi powrót do Lwowa. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Letnie Studium Edukacji Języka Polskiego dla dzieci i młodzieży w Tyraspolu | Zaplanowane w ramach oferty pn. „Letnie Studium Edukacji Języka Polskiego dla dzieci i młodzieży w Tyraspolu” przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących w Mołdawii. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działania obejmują organizację wyjazdu edukacyjnego na terenie Mołdawii.
Letnie Studium Edukacji Języka Polskiego to kompleksowy, innowacyjny program skierowany do dzieci i młodzieży, mający na celu praktyczną naukę języka polskiego oraz zgłębianie historii, sztuki i kultury polskiej. Projekt ten, będący kontynuacją udanej inicjatywy z 2023 roku, został stworzony z myślą o dzieciach z najuboższych polskich rodzin, wyłonionych przez Zarząd Towarzystwa Kultury Polskiej „Jasna Góra”. Aby zapewnić wysoką jakość edukacji oraz relaksu, obóz został podzielony na dwie części: dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat (15 uczestników) oraz dla młodzieży w wieku od 13 do 18 lat (również 15 uczestników), co daje łącznie 30 uczestników. Cały obóz trwać będzie 8 dni, a jego realizacja odbędzie się w Zdrowotnym Ośrodku Kompleksowym „Dniestr” w Dnieprowsku k. Tyraspola. Program obozu obejmuje różnorodne formy aktywności edukacyjnej i rekreacyjnej: |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
“W Hołdzie Bohaterom” – taneczno-edukacyjny wyjazd dla dzieci z Polskiej Szkoły na Litwie | Zaplanowane w ramach oferty pn. “W Hołdzie Bohaterom” – taneczno-edukacyjny wyjazd dla dzieci z Polskiej Szkoły na Litwie przedsięwzięcie ma na celu przede wszystkim promocję języka polskiego, promocję Ojczyzny, polskiej historii oraz aktywizację, integrację i kształtowanie postaw patriotycznych młodych Polaków żyjących na Litwie. Angażując się we wspieranie edukacji poza formalnej, promocję Polski, polskiej kultury i historii, Fundacja w 2024 r. będzie wspierać inicjatywy, które przybliżą mniejszości polskiej na obczyźnie nasz język ojczysty oraz dobrodziejstwa kulturowe jakie posiada nasz kraj. Oparte na takich założeniach powyższe działania obejmują organizację kilkudniowych warsztatów taneczno-edukacyjnych w Warszawie.
Projekt “W Hołdzie Bohaterom” ma na celu promowanie ducha patriotyzmu i narodowej tożsamości poprzez sztukę tańca oraz integrację społeczności tanecznej. Główne założenia obejmują rozwijanie umiejętności tanecznych w kontekście kultury narodowej i tradycji, uczczenie bohatera Powstania Styczniowego, Romualda Traugutta, oraz przypomnienie społeczności wileńskiej o wspólnych walkach Litwy i Polski w dążeniu do niepodległości. Projekt przewiduje kilkudniowy wyjazd tanecznego zespołu “Przyjaźń” do Warszawy, gdzie uczestnicy wezmą udział w warsztatach wokalno-tanecznych. Program obejmuje naukę narodowego tańca polskiego – mazura oraz pieśni patriotycznych. Uczestnicy zwiedzą Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego oraz spotkają się z przedstawicielami Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Wyjazd uwieńczy koncert z okazji obchodów Dnia Niepodległości Polski w Mejszagole. Podczas koncertu zostanie zaprezentowany nowy taniec – mazur oraz pieśni patriotyczne. Dodatkowo, młodzież przygotuje prezentację multimedialną o Powstaniu Styczniowym, która będzie wyświetlana podczas wydarzenia. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Śladami Czesława Miłosza – Wyjazd Edukacyjny do Krakowa | Projekt “Śladami Czesława Miłosza – Wyjazd Edukacyjny do Krakowa” ma na celu zorganizowanie wyjazdu edukacyjnego dla grupy 22 dzieci polskiego pochodzenia z Żytomierza na Ukrainie. Dla tych młodych ludzi, wyjazd do Polski jest niezwykle istotnym doświadczeniem, nie tylko ze względu na możliwość odwiedzenia ojczyzny przodków, ale także na szansę odetchnięcia od codziennych realiów wojny, z którymi się borykają.
Podczas wyjazdu, dzieci będą miały okazję pogłębić swoją wiedzę na temat Czesława Miłosza – jednego z najwybitniejszych polskich poetów i noblisty. W programie znajdzie się zwiedzanie miejsc związanych z życiem i twórczością Miłosza, co pozwoli uczestnikom lepiej zrozumieć jego wkład w literaturę i historię Polski. Dzieci będą miały możliwość odwiedzenia kluczowych miejsc w Krakowie, takich jak Wawel, Kościół Mariacki, Sukiennice, Kościół Franciszkanów, oraz Cmentarz Rakowicki, gdzie spoczywają znane postacie związane z historią Polski. Projekt zakłada również szereg aktywności mających na celu kształtowanie polskiej tożsamości narodowej i kulturowej. Uczestnicy odbędą spacer po Parku Jordana, gdzie znajdują się pomniki wielkich Polaków, takich jak Henryk Sienkiewicz, Zofia Kossak-Szczucka, Tadeusz Kościuszko, kardynał Stefan Wyszyński, Jan Paweł II, marszałek Józef Piłsudski, ksiądz Jerzy Popiełuszko, kardynał Adam Stefan Sapieha, Ignacy Paderewski i Maria Skłodowska-Curie. Organizacja tego wyjazdu ma wzbogacić uczestników o nowe doświadczenia kulturowe, językowe i społeczne. Wyjazd przyczyni się do bliższego poznania historii Polski, jej architektury oraz wpływu wielkich Polaków na światową historię. Celem projektu jest także pobudzenie zmysłu historycznego oraz uświadomienie uczestnikom wpływu życia i działalności polskich noblistów na zmiany zachodzące w historii. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Letnie Półkolonie z nauczaniem języka polskiego dla dzieci z Ukrainy | Letnie Półkolonie z nauczaniem języka polskiego dla dzieci z Ukrainy to inicjatywa mająca na celu połączenie edukacji językowej z aktywnym wypoczynkiem. Projekt skierowany jest głównie do dzieci polskiego pochodzenia z rodzin wielodzietnych i mało zabezpieczonych, które uczęszczają na zajęcia w niedzielnej szkółce języka polskiego. Podczas półkolonii planujemy zaangażować około 25 dzieci, które przez 10 dni będą mogły kontynuować naukę języka polskiego oraz uczestniczyć w różnorodnych zajęciach kulturalnych, artystycznych i rekreacyjnych. Codzienny program półkolonii obejmuje intensywne zajęcia językowe, podczas których dzieci będą uczyć się gramatyki, słownictwa i poprawnej wymowy. W ramach promowania czytelnictwa, dzieci będą wspólnie czytać książki w języku polskim, zarówno klasyczne, jak i współczesne. Dodatkowo, nauka i recytacja polskich wierszyków pozwoli im na lepsze opanowanie języka i poznanie polskiej literatury dziecięcej.Kulturalna część programu obejmuje wprowadzenie dzieci w polskie tradycje, zwyczaje i obrzędy, co pomoże im lepiej zrozumieć i pielęgnować swoją tożsamość kulturową. Warsztaty śpiewu będą okazją do nauki polskich piosenek ludowych i współczesnych, a zajęcia plastyczne, inspirowane polską kulturą, rozwiną ich kreatywność i zdolności manualne. Nieodłącznym elementem półkolonii będą wycieczki edukacyjne i rekreacyjne. Dzieci odwiedzą Żytomierz, gdzie zwiedzą Dom Polski, katedralny kościół św. Zofii oraz aquapark, co pozwoli im na połączenie edukacji z zabawą. Codzienne krótkie wycieczki do okolicznych parków, muzeów czy lokalnych zabytków umożliwią dzieciom poznawanie swojego otoczenia i czerpanie radości z odkrywania nowych miejsc. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
Obóz edukacyjno-sportowy dla uczniów polskich szkół na Łotwie | Celem projektu jest integracja oraz podtrzymywanie kontaktów między uczniami polskich szkół na Łotwie poprzez organizację wspólnych zajęć kulturalno-sportowych. Projekt ma także na celu pogłębienie wiedzy o kulturze polskiej oraz rozwijanie znajomości języka polskiego. Zakłada on przeprowadzenie trzydniowego obozu integracyjnego na terenie pałacu Garsene w powiecie Jekabpils. Obóz jest organizowany i prowadzony przez uczniów i rodziców Szkółki Niedzielnej Kultury i Języka Polskiego w Jekabpils, co pozwala na zaangażowanie społeczności lokalnej oraz umożliwia uczestnikom aktywny udział w organizacji wydarzenia. Dzięki takiemu podejściu, projekt staje się nie tylko okazją do nauki i integracji, ale także doskonałą szansą na rozwój społeczności polskiej na Łotwie. Obóz przewidziany jest dla 60 osób. Pierwszy dzień obozu obejmuje przyjazd uczestników oraz integracyjne gry i zabawy, które mają na celu wzajemne poznanie się i zbudowanie atmosfery współpracy. Następnie odbędą się zajęcia teatralne, rozwijające umiejętności komunikacyjne i wyobraźnię uczniów. Wieczorem zaplanowany jest seans polskich filmów, po którym uczestnicy wezmą udział w dyskusji na temat obejrzanych produkcji. Dzień zakończy się ogniskiem, podczas którego uczniowie będą mieli szansę na swobodną rozmowę i integrację w przyjaznej atmosferze. Drugi dzień rozpocznie się wspólnymi zajęciami z żołnierzami polskiego kontyngentu wojskowego na Łotwie, które mają promować zdrowy tryb życia oraz budowanie współpracy i team spirit. W programie znajduje się również bieg na orientację oraz mecz lub turniej piłki nożnej bądź siatkówki, podczas których uczniowie będą mogli przeżyć emocjonujące chwile rywalizacji sportowej. Wieczorem odbędzie się ognisko i dyskoteka z polską i łotewską muzyką, co umożliwi uczestnikom relaks i zabawę po intensywnym dniu. Trzeci dzień rozpocznie konkurs wiedzy o Polsce i języku polskim, mający na celu sprawdzenie oraz utrwalenie zdobytej podczas obozu wiedzy. Po konkursie nastąpi podsumowanie spotkania i refleksje na temat doświadczeń zdobytych podczas trzydniowego wydarzenia. Na zakończenie obozu przewidziany jest wyjazd uczestników.Projekt staje się nie tylko okazją do nauki i integracji, ale także doskonałą szansą na rozwój społeczności polskiej na Łotwie. Poprzez zaangażowanie lokalnej społeczności i różnorodne aktywności, obóz edukacyjno-sportowy promuje kulturę i język polski, budując jednocześnie więzi między uczniami. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
„Literackie wędrowanie z Reymontem” – wyjazd dla polskiej młodzieży z rejonu wileńskiego | Zadanie będące przedmiotem niniejszego wniosku polega na organizacji 4-dniowej wycieczki polskich dzieci i młodzieży z Litwy do Warszawy. Projekt wpisuje się w najważniejsze obszary wsparcia działalności Polonii i Polaków, które zostały zdefiniowane w nowej strategii IRJP “12 celów Instytutu – 12 celów Polonii”, m.in. – działania związane z organizacją nauczania języka polskiego za granicą. Wsparcie i utrzymanie społecznych placówek edukacyjnych, a także stowarzyszeń działających na rzecz edukacji językowej, – zwiększenie integracji różnorodnych grup polonijnych, w tym nauczycieli języka polskiego, prowadzących placówki edukacyjne, uczniów, studentów i pozostałych grup Polaków mieszkających poza granicami kraju, – upowszechnienie kultury i języka polskiego oraz promocję polskości i języka poprzez doświadczenia kulturalne.Cele szczegółowe projektu: – pogłębienie wiedzy uczestników wyjazdu o życiu i twórczości Władysława Reymonta, poznanie miejsc związanych z pisarzem, – uczczenie 100. rocznicy wręczenia Nagrody Nobla dla Władysława Reymonta, – doskonalenie kompetencji kulturowo-poznawczych i komunikacyjnych, – doskonalenie umiejętności posługiwania i wysławiania w języku polskim, – pogłębienie wiedzy o dziedzictwie i tradycjach regionalnych – Łowicz. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
„Sprawiedliwi z Markowej” – wyjazd edukacyjny dla dzieci i młodzieży do Krakowa i Markowej | Zadanie będące przedmiotem niniejszego wniosku obejmuje organizację 8-dniowego wyjazdu edukacyjnego dla polskich dzieci i młodzieży z Żytomierza (Ukraina) do Krakowa i Markowej. Projekt wpisuje się w najważniejsze obszary wsparcia działalności Polonii i Polaków, które zostały zdefiniowane w nowej strategii IRJP “12 celów Instytutu – 12 celów Polonii”, m.in.
– działania związane z organizacją nauczania języka polskiego za granicą. Wsparcie i utrzymanie społecznych placówek edukacyjnych, a także stowarzyszeń działających na rzecz edukacji językowej, Główne założenia: W wycieczce mają wziąć udział łącznie 22 osoby (dzieci i opiekunowie). Wycieczka odbędzie się w okresie letnim, w czasie wolnym od zajęć szkolnych. |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |
“Z Polską w sercu!” | Zadanie będące przedmiotem niniejszego wniosku polega na organizacji 10-dniowego pobytu edukacyjno-wypoczynkowego w Polsce (Katowicach) dla polskich uczniów z Ukrainy. Projekt wpisuje się w najważniejsze obszary wsparcia działalności Polonii i Polaków, które zostały zdefiniowane w nowej strategii IRJP “12 celów Instytutu – 12 celów Polonii”, m.in.
– działania związane z organizacją nauczania języka polskiego za granicą. Wsparcie i utrzymanie społecznych placówek edukacyjnych, a także stowarzyszeń działających na rzecz edukacji językowej, |
Dofinansowanie:
Całkowita wartość zadania: |