W 88. rocznicę katastrofy lotniczej pod Cierlickiem, w której zginęli Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura, odbyły się uroczystości patriotyczno-historyczne pod nazwą „Młode Żwirkowisko”.
W tym roku wiązanki kwiatów złożyli przed cierlickim pomnikiem lotnika m.in. samorządowcy z Cierlicka, Hawierzowa, Karwiny, Czeskiego Cieszyna i Cieszyna. Obecny był Lukáš Curylo, pierwszy zastępca hetmana województwa morawsko-śląskiego, a także konsul generalna RP w Ostrawie Izabella Wołłejko-Chwastowicz. Przybyły delegacje Kongresu Polaków RC i Zarządu Głównego PZKO, polscy i czescy żołnierze oraz Paweł Hut, dyrektor departamentu edukacji kultury i dziedzictwa Ministerstwa Obrony Narodowej RP. Gościem uroczystości był również Jan Dziedziczak, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów RP oraz pełnomocnik rządu do spraw Polonii i Polaków za granicą.
Młodzież pogłębiła też swoją wiedzę, m.in. zwiedzając wystawę pt. „Bitwa Warszawska” (udostępnioną przez Konsulat Generalny RP w Ostrawie) oraz ekspozycję upamiętniającą stulecie lotnictwa polskiego (wypożyczoną z Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie).
– Spotykając się tutaj, w tym roku przypominamy sobie także setną rocznicę zwycięskiej Bitwy Warszawskiej – zwycięstwa polskiego oręża nad sowieckimi bolszewikami. Obchodzimy także 80. rocznicę Bitwy o Anglię, w której polscy piloci odegrali jakże znaczącą rolę – mówił, witając zebranych, mówił Tadeusz Smugała, prezes Miejscowego Koła PZKO w Cierlicku-Kościelcu.
– Nasi piloci zasłynęli tym, że dokonywali rzeczy zdawałoby się niemożliwych. Odnosili nieprawdopodobne sukcesy. Przełamywali bariery. Ale dla nas wszystkich najważniejsze jest to, że przy tych wszystkich wyczynach, przy tych wszystkich sukcesach bardzo wyraźnie podkreślali, że są Polakami – zaznaczył z kolei minister Dziedziczak.
Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura zginęli w drodze na zlot lotniczy w Pradze. Ta tragedia miała miejsce zaledwie dwa tygodnie po ich słynnym zwycięstwie w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1932 w Berlinie. W zawodach, w których polska załoga pokonała m.in. faworyzowane zespoły niemieckie. Swój międzynarodowy sukces lotnicy odnieśli za sterami nowoczesnego samolotu sportowego RWD-6 polskiej konstrukcji.
I to właśnie za sterami tego samego samolotu RWD-6 o znakach SP-AHN, który zapewnił polskim lotnikom międzynarodową sławę, 11 września 1932 r., doszło do tragicznego w skutkach wypadku. Niedaleko Cieszyna, na terenie Czechosłowacji bardzo silne, burzowe porywy wiatru sprawiły, że płatowiec stracił jedno skrzydło. Okazało się, że ta nowatorska konstrukcja nadal borykała się z problemami „wieku dziecięcego”. Mianowicie miała ona m.in. zbyt małą odporność płatów na działanie sił skręcających oraz za słabe okucia skrzydeł. Samolot rozbił się w lesie w okolicy Cierlicka, a pilotujący go Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura ponieśli śmierć. Obaj zostali pochowani w Alei Zasłużonych na Starych Powązkach w Warszawie, a w Cierlicku (cz. Těrlicko) znajduje się ich symboliczny grób.
Projekt „Młode Żwirkowisko” był współfinansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach zadania publicznego dotyczącego pomocy Polonii i Polakom za granicą za pośrednictwem Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie”.
Źródło: glos.live, zwrot.cz
Fot. archiwum MK PZKO Cierlicko Kościelec